Hur bankerna styr vårt samhälle 2

Ja då fortsätter jag att skriva lite om bankerna. I första inlägget skrev jag om att alla pengar som cirkulerar i vårt samhälle någon gång har skapats genom att någon har lånat dessa pengar i en bank och att banken skapade dessa pengar ”ur tomma intet” vid själva utlåningstillfället.
Alla pengar i samhället är alltså egentligen en skuld.

Nu lite grand om bankernas sätt att styra samhället.

Om en bank är på väg att gå omkull för att den gjort dåliga affärer så vänder sig banken till staten för att få hjälp. Vi tar här Anders Borg uttalande om att stötta banken med 50 milliarder för att banken skall kunna låna ut (skapa) 600 milliarder nya kronor. Det går förenklat till så här.
Först lånar banken som behöver stödet ut 50 milliarder till staten (en bank kan låna ut hur mycket som helst till staten utan att ha några egna pengar). Sedan så ger staten dessa 50 milliarder tillbaka till banken som i sin tur då lånar ut minst 600 milliarder till låntagare (en bank behöver bara 4 – 8 % i eget kapital för att låna ut till privatpersoner eller företag).

På så sätt har banken skapat 600 milliarder i helt nya pengar som den dessutom kräver ränta på.
Och som de har säkerhet på (t.ex huset man har köpt)
Plus att den har kvar de 50 milliarderna som den lånade ut till staten (och fick tillbaka som stöd).
Dessa 50 milliarderna läggs till på vår statsskuld och skall betalas tillbaka till banken med ränta.
Och denna statsskuld är det vi skattebetalare som måste betala.

Om vi sedan tar ett exempel att de privata låntagarna skulle förlora sitt arbete eller genom annan händelse inte kan betala tillbaka sina lån. För enkelhetens skull så säger vi att alla låntagarna blir oförmögna att betala tillbaka sitt lån (föga troligt men det slipper bli så mycket siffror då).
Då kommer banken först att kräva in säkerheten (t.ex huset) och sälja det. Sedan så blir låntagare skyldig eventuell mellanskillnad.

Det här gör att banken troligen kommer att gå rejält back på lånet eftersom de troligen bara får in en bråkdel av de utlånade 600 milliarderna vid utförsäljningen av husen.
I det här läget så borde egentligen banken gå i konkurs, men eftersom det är en bank så kommer den inte att göra detta. En affärsbank som t.ex Swedbank är nämligen så viktig för samhället så att det spelar ingen roll hur korkade affärer den än gör. Staten är helt enkelt tvungen att rädda den.

Och då är vi tillbaka där vi började. Staten måste igen låna pengar av den (panka) banken och ge tillbaka dessa som för att banken skall kunna forsätta sin utlåning.
Dessa stödpengar läggs ånyo till på statskulden som vi som arbetar måste betala med våra skattepengar.
Och räntan på statsskulden bara ökar .
Förra året var räntan på statsskulden 43 milliarder kronor, jämför med tandläkarreformen som var på 3 milliarder. Det är mycket bra saker som kunde göras bara för de pengar som betalas i räntor.

OK, det finns hur mycket som helst att skriva om detta men ”slut för idag och tack för idag”, mer kommer sedan. Bland annat lite om teorierna för att ändra detta vansinniga system.
Jag rekommenderar verkligen bloggaren K2 som skrivit 5 sidor fördjupning av detta ämne.

Det är viktigt att så många människor som möjligt förstår detta och det är ingen ”höger eller vänster” fråga. Genom partipolitik går det inte att lösa detta, det finns inte ens någon politiker som vågar röra i detta vare sig till höger eller vänster

Det här inlägget postades i Introduktion till penningreform, Penningreform. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Hur bankerna styr vårt samhälle 2

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Knufftumme direkt…

  2. HEMIMAMMA skriver:

    Det är riktigt viktigt att tala om detta och jag hoppas att du inte är besviken på mig Zeke, för att jag skriver om annat också..Som du förstår hoppas jag, så brinner jag för många saker och jag brukar turas om i ämnena så att ingen ska tröttna…Men jag kommer att reblogga dig i detta inlägg, när jag funnit min vinkel.Hemikramar och detta var mycket pedagogiskt, men minns du flygplanet? lägg till den metaforen så når du ännu längre…aha! Där har jag min vinkel hm…Hemikram

    • superzeke skriver:

      helt okej att du ”varierar dig”, det kommer jag också att göra.Bra att du nämnde ”flygplanet”, det tar jag i nästa (eller nästnästa) inlägg för jag tänkte skriva lite om vad pengar ”egentligen” är menat att vara.

  3. HEMIMAMMA skriver:

    Länken till detta inlägg ligger bland mina kommentarer!Hemikram

Kommentera

