Finansiella massförstörelsevapen

Idag vill jag att ni skall se på en mycket bra video med argentinaren Adrian Salbuchi där han på ett bra sätt förklarar de problem som finns med det ekonomiska system vi nu befinner oss i.

Efter c:a 7 minuter så tar han upp en sak som jag aldrig har skrivit om, den oreglerade derivatmarknaden. Man kan beskriva det som ett ”skuggfinanssystem” som existerar helt utanför vårt vanliga finanssystem. C:a 90 % av detta skuggsystem är baserat på Cayman-öarna som är helt befriade ifrån insyn (sekretess i 100 år tror jag det är).
Denna derivathandel omsätter, hör och häpna, c:a 10 (tio) ggr mer pengar än hela världens samlade BNP (bruttonationalprodukt). Omsättningen består inte av pengar (så mycket pengar finns ju inte) utan av ”satsningar”.
Man kan alltså satsa på att ”ett underliggande instrument” t.ex en aktie skall gå upp eller ner. Derivatmarknaden kallas också ”finansiella massförstörelsevapen” och jag skall ta upp lite mer om det vid ett senare tillfälle.

En enkel beskrivning av detta skulle kunna vara om jag och läsaren av detta inlägg slog vad om 30 miljoner kronor och kastade krona och klave om det. Ingen av oss har ju några sådana pengar men vi gör bara en satsning på 30 miljoner. Den som förlorar blir då skyldig vinnaren 30 miljoner. Och då, men först då, så blir det plötsligt riktiga pengar det är frågan om. Förloraren blir naturligtvis tvungen att slava hela livet för att betala tillbaka de här 30 miljonerna till vinnaren.

På samma sätt kan hela länder och befolkningar bli skuldsatta för tid och evighet när något ”går snett” i denna ”skuggornas finansvärld” som ingen har någon egentlig insyn i eftersom den befinner sig på Cayman-öarna. All handel där är helt insynsskyddad ifrån alla myndigheter och regeringar.

Så välkommen till ”skuggbanksvärlden” (derivatmarknaden) som troligen få har hört talas om men som omsätter 10 gånger mer pengar än det finns i hela världen.

Det här inlägget postades i Alla inlägg, Ekonomi och politik och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Finansiella massförstörelsevapen

  1. Lincoln skriver:

    Jo, det här förklarar han djävligt bra!

    Tänkte på ett trick som jag använder för att få flera till din sajt(du kanske redan har massor men dina inlägg behövs ses av alla). Jag brukar gå in hos jinge.se – inte för att jag läser något av vad han skriver – jag tycker han suger (just därför känns det extra skönt att nalla från honom 🙂 ). Där brukar jag kolla om han skrivit om någonting som liknar det jag skrivit om, så djävla noga behöver det inte vara. Han brukar ha en redig massa länkar längst ner på på inlägget till artiklar i tidningar, tv och radion. Med firefox kan man stryka under dessa länkar, högerklicka och välja visa källkod, eller view selection source på engelska. Jag brukar klippa ut den och klistra in i mina inlägg (i html-läge i slutet). Fattar inte hur han orkar leta reda på alla länkar!
    Sedan pingar jag min blogg på twingly.com och bloggportalen.se

    Jag vet inte om du har moral till det men jag tycker som sagt att Jinge suger så att plocka länkar från honom rör inte mig i ryggen 🙂

  2. superzeke skriver:

    Ha ha, jag tänkte just fråga dig hur DU orkade leta reda på alla länkar som du har i slutet 🙂
    Kanske men skulle gå in på någon ”bankkramarsida” och göra likadant. Kanske man då skulle kunna få in folk som i grunden INTE är bankkramare men helt enkelt INTE vet att det finns alternativa syn på ekonomi (eller är det så det fungerar med de här länkarna, inte så insatt i det??).

    Jag har runt 20 besökare om dagen, det har gått ner sedan flytten ifrån Aftonbladet där jag kunde ha runt 50 och ibland mer. Rekordet var artikeln om ”hur banken kunde trolla fram en miljon av 2.800 kronor” då jag fick över 700 besökare på 2 dygn men det var ett rent undantag. Många besökare kommer ifrån din blogg och även ifrån Facebook. Jag skall se över detta med reklam för sidan lite senare. Nu kommer det att bli lite mer utåtriktat liv, cykelturer och promenader under sommaren så jag vill känna lite ”ledig ifrån bloggen”.
    Men det kommer säkert några inlägg under sommaren också, ibland kommer liksom de bästa idéerna när man minst anar det.

    Ha det gott
    Janne

  3. Lincoln skriver:

    Tack för mp3-filen med intervjun!

  4. HEMIMAMMA skriver:

    det här känns som det hör hemma och bör förklaras i ST…

    Hemikramar ♥

  5. HEMIMAMMA skriver:

    Hur bar du dig åt för att få tummarna???

Kommentera

