Hur media styr vårt liv – och våra politiker

Under den sista tiden har jag blivit mer och mer uppmärksam på hur media styr vårt liv genom att välja, vinkla och ljuga om vad som händer i vår värld. Detta har varit möjligt genom att Internet finns så att man kan ta del av annan information än den som vår lydmedia serverar oss dagligen med. Jag tänkte därför ta upp ett par år gammalt och väldigt slående exempel på hur denna styrning/vinkling kan gå till.

I slutet av 2009 så sände ”TV4 Kalla Fakta” en s.k granskning av ”Sanningsrörelsen” och politikern Egon Frid. TV4 kom fram till att ”Sanningsrörelsen” var en illvillig sekt, nära stående nazismen och att Egon Frid var någon slags terroristledare som hade sin bas ända in i regeringskansliet. Ja detta TV4-reportage var i sanning ett av de mest skrämmande exempel på hur media kan förvränga verkligheten.

I verkligheten så är ”sanningsrörelsen” endast människor som är intresserade av sanning. Och Egon Frids enda ”brott” var att han hade undertecknat en namnlista som krävde en ny oberoende granskning av 9/11 händelsena 2001. Så enkelt var det.
Så kolla gärna på Torbjörn Sassersson analys av ”Kalla faktas” nidbilds-reportage. Jag såg själv själv originalprogrammet så jag kan intyga Sasserssons analys är helt korrekt. Så tro inte på vad media går ut med. Bilda er en egen uppfattning genom att söka efter så mycket mer information från olika källor som möjligt.

, , , , , , , ab ex dn12 svd12 svt

Det här inlägget postades i Alla inlägg, Övrigt, Ekonomi och politik, Politik. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Hur media styr vårt liv – och våra politiker

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Ett bra inlägg i Solidaritetstanken tycker jag… =0)
    Hemikram ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nu kommer du tycka jag é fånig, men det bryr jag mig inte om…
      skjut den här pilen ▬▬▬►till alla Du bryr dig om. Om du får 5 tillbaka, är du verkligen älskad ; )
      ♥¸.•´¯`♥ **
      (⁀‵⁀) ~ ~ ~.
      `⋎´ `¸.•°*”˜˜”*°•`

      Hemikramar ♥

  2. Leif skriver:

    Ibland tänker man att man kanske skall ratta in TV4 för att hitta något vettigt, men det är ungefär lika vettigt som att vaska guldkorn i barnens sandlåda.

    • HCA skriver:

      TV4 Fakta kan faktiskt ha ett å annat guldkorn, men det gäller att vaska ordentligt :)..
      Annars kan det komma intressanta filmer på History Channel, Discovery, Nat Geo å liknande, men det gäller att vara vaksam som tusan där med.
      De kan lägga upp en film för att visa på ett känsligt ämne, för att sedan däri kapa alla teorier förutom den officiella med fotsulorna. Dock kan man få lite mer info än vad man hade innan, så är man duktig på att sålla så kan det vara värt tiden.
      JFK,RFK, Gulf of Tonkin, Pearl Harbour mm är saker som jag lärt mig mer om vi de kanalerna, även om de som sagt inte haft viljan att gå till botten med konstigheter mm..

  3. Lincoln skriver:

    Janne! Din konspirationstok! Det är klart att det media säger alltid är rätt. Hur absurt det än är så är det alltid sant!

    Detta är vad som hände den 11 september och inget annat!:

    Ett gäng “fundamentalistiska” muslimer som sysslade med “fundamentalistiska” muslimska prylar som att supa, utnyttja prostituerade och knarka lyckades kapa 4 flygplan med hjälp av några kartongöppnare. Dessa urusla piloter som knappt kunde flyga en Cessna lyckades sedan ta ner 3 skyskrapor med bara 2 plan.

    Och ”master mind” var en skäggig njursjuk man i i Afghanistan som släpade runt på en dialysmaskin hoppandes från grotta till grotta medan han kokade ihop illdåden.

    Hur kan du tvivla en sekund på ovanstående? Du är ett hopplöst konspirationsteoretiker-fall, antisemit och troligen nazist! Du ska låta bli att tänka själv – media gör det så mycket bättre åt dig (och vad bekvämt det är – vilken service!).

    Allvarligt – Det var en riktigt bra video! Tack!

    • HCA skriver:

      Ja, å dessutom inte tro att ett plan slukas av marken (Shanksville) eller att ett plans vingar viker ihop sig och följer med flygplanskroppen in i huset och kan studsa/glida/plöja i en gräsmatta utan att göra spår (Pentagon). Man ska inte heller finna det mkt konstigt att 50+ filmer från Pentagon fortfarande är hemligstämplade, med bl.a. en luddig förklaring att det är för respekt till offren.

      Jag ska nog låta media bestämma åt mig. Röstar nog på Juholt för att han har mustasch, ska inte missa Idol, vara hatisk mot alla som ens andas kritik mot politik och då särskilt invandringspolitik, det verkar som jag måste börja älska fotboll och se en massa filmer med fjuniga miljonärer som kallas skådespelare men som bara är patetiskt överreklamerade… Blir nog en kul sommar! ;);)

    • superzeke skriver:

      @HCA och Lincoln

      Ja ni får ursäkta mig, jag brukar spåra ur så här ibland. Det beror säkert på att jag oroar mig så mycket för hur det skall gå med Viktoria och Daniel, ska de fortsätta att tycka om varandra, ska de trivas i sitt nya hem i Hagaslottet och vilka färger skall de välja på tapeterna. Det är när jag tänker för mycket på det som jag får de här underliga idéerna om att media undanhåller mig och vinklar saker fel. Jag skall försöka bättra mig.

      Janne

Kommentera

