Banker……ockrare enligt svensk lag och borde dömas därefter

Stort tack till Adjent Hendrix på Facebook för inspiration och info till detta blogginlägg.

Våra banker är enligt svensk lag ”(paragraf 5, kapitel 9 – Brottsbalken)” skyldiga till grovt ocker. Om man dessutom tar med i beräkningen att bankerna skapar det som de tar ränta på (krediterna/pengarna) genom ett enkelt bokföringstrick ”ur tomma intet” så borde automatiskt det strängaste straffet utmätas. Utdrag ur lagtexten här……visst är väl detta en ren beskrivning av våra 4 storbankers verksamhet.

För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.

Bankernas så kallade motprestation är ju ”ingen alls” eftersom de inte ens har de s.k pengar/krediter som de lånar ut. Så räntan som låntagaren måste arbeta ihop är ju grundad på absolut ingenting. Om inte detta är ocker på ”absolut högsta nivå” så finns det inget som kan kallas för ocker.

Hela lagtexten här……

5 § Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.

För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1986:123).

SvD, DN, DN och SvD

Det här inlägget postades i Alla inlägg, Ekonomi och politik, Politik och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Banker……ockrare enligt svensk lag och borde dömas därefter

  1. Fantastisk! Detta går upp på min site Politiken också. Tack Janne! Keep me posted!

  2. ghostopinion skriver:

    Bank- och finansväsendet är världens i särklass största svindel. Men hela rättsväsendet – polis, åklagare och domstolar – tycks ha förträngt svindleri- och ockerparagraferna som finns i lagstiftningen. Ett förträngande som gynnar klassintresset.

    Jag har en fråga, eller rättare sagt en vädjan till dig. Hemimamma säger att du är en hejare på datorhantering. Jag har förgäves försökt koppla ihop min wordpressblogg med bloggportalen. Kan du vägleda mig i hur man gör? Om du har tid och lust, mejla instruktioner till:
    ghosta@live.se

    Tack på förhand

    • superzeke skriver:

      Ha ha, jag tittade på den där bloggportalen men fattade inte riktigt. Men bra att du tog upp det, skall göra ett nytt försök, tror att det inte skall vara så svårt. Hör av mig lite senare till dig om mina bravader ….. 🙂

    • HEMIMAMMA skriver:

      Annars kan jag hjälpa dig, jag har listat ut det nu =0)

  3. Lincoln skriver:

    Kanon, Janne! Om folk bara kunde inse hur totalt djävla utnyttjade och blåsta de blivit skulle de bli revolution i denna dag. Hoppas de boskuldslavar som nu kommer få ett helvete vaknar på rätt sida och kräver rättvisa och att vi går ifrån skuldslavsystemet.

    • superzeke skriver:

      Ja definitivt, tror faktiskt att några på Facebook gjort en anmälan till åklagare om den här paragrafen och bankerna. Intressant att se om de får något svar och i så fall vad svaret blir. Men vi lär ju inte precis sänka några banker med det.

      Janne

  4. HEMIMAMMA skriver:

    Vad? Finns inte JAG med på din lista av gamla AB bloggare??? =0(

    Klockrent inlägg i alla fall!

    *surar*

    • superzeke skriver:

      Håller just på med att samla ihop en lista på ”gamla AB-bloggare”. Fast jag vill bara ha en adress (helst) till varje bloggare. Har du något förslag på vilken av alla dina bloggar som skulle vara bäst…… 🙂

  5. po.blom@soderhamn.com skriver:

    så många som möjligt borde prova denna lagtext mot bankerna…..speciellt jag som har (ush )mycket krediter…….

  6. HCA skriver:

    Jag har länge funderat på att anmäla.. Saknar dock flinthårda bevis för att de svindlat mig. Eller är det jag som är för dåligt insatt än kanske?

  7. superzeke skriver:

    Nej inte är du dåligt insatt inte. Egentligen så är det väl ett uppenbart ocker att ”låna ut” 1 miljon kronor som banken inte ens har och sedan kanske ta 1,5 miljoner i ränta för detta. Snacka om att,,,,,,

    ”bereda sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.”

    Men jag gissar att bankerna har lite enklare att skaffa sig en uppsjö bra advokater än vi har.
    Om man dessutom tar med i beräkningen att domaren i målet säkert är medlem i samma frimurarloge som bankdirektören så kan det kanske bli lite problematiskt att få en fällande dom.

Kommentera

